Algemene Huurvoorwaarden
Een auto huren is niet altijd een makkelijke klus. Het zorgt voor veel vragen. Is dit de beste prijs voor deze auto? Wat past er precies in? Hoe zit het met mijn eigen risico?
Een auto huren is niet altijd een makkelijke klus. Het zorgt voor veel vragen. Is dit de beste prijs voor deze auto? Wat past er precies in? Hoe zit het met mijn eigen risico?
Daarom zorgt Avis dat het altijd duidelijk is wat je krijgt. Geen verrassingen. Gewoon de beste auto voor jou. In de buurt op te halen of zelfs thuisbezorgd en altijd met de juiste verzekering.
Op onze website proberen we iedere stap en ieder detail zo goed mogelijk uit te leggen. En ook deze algemene voorwaarden hebben geprobeerd zo helder mogelijk te schrijven. Kom je er toch niet uit? Geen probleem. We helpen je graag.
Stap 1: auto reserveren
Een Avis voertuig reserveren kan op drie manieren. De makkelijkste is via onze website. Maar telefonisch kan het ook via het callcenter (bereikbaar op 088 – 900 55 55) of ga langs bij een van onze vestigingen.
Wat telt als één huurdag en hoe zit het met dagdelen?
- Eén huurdag voor bestel- vrachtauto's is gelijk aan één kalenderdag ofwel van middernacht tot de eerstvolgende middernacht.
- Eén huurdag voor personenauto's is gelijk aan 24 uur. Deze 24 uur kan op ieder gewenst moment ingaan tijdens de openingstijden van de vestiging waar je de auto komt ophalen.
- Wil je de auto alleen voor een dagdeel reserveren? Dus bijvoorbeeld alleen voor een middag, dan kun je die niet vooraf reserveren. Kom in dat geval naar de vestiging om te checken of er een auto beschikbaar is. We verhuren geen auto’s voor anderhalve dag. Dus je kiest of voor een dagdeel (4 uur) of voor losse dagen.
- In het weekend is het niet mogelijk om een auto voor een dagdeel te huren. Wat zit wel en niet bij de prijs?
- De prijs van de huurauto is inclusief BTW, WA-verzekering, standaard eigen risico en aangegeven vrije kilometers.
- De prijs van de huurauto is exclusief brandstofkosten, aanvullende verzekeringen en extra bestuurder(s).
- Je krijgt tijdens het reserveren de mogelijkheid om het standaard eigen risico te verlagen. Het eigen risico is altijd onderdeel van de borg.
- Op de huur van de auto is een waarborgsom van toepassing (de hoogte is terug te vinden op je reserveringsbevestiging).
- Voor bestuurders jonger dan 23 jaar verdubbelen de bedragen voor het eigen risico en bijbehorende premies. Geef je tijdens het reserveren op onze website aan dat je onder de 23 bent, dan zie je meteen het juiste bedrag.
- Onze elektrische voertuigen worden geleverd met een tag, met deze tag kun je de huurauto bij de meeste laadpalen in Nederland opladen. Wij belasten hiervoor € 0,18 per verreden km aan je door, dit bedrag is inclusief btw en inclusief servicekosten.
- Huur je de auto voor een langere aaneensluitende periode? Let er dan op dat je niet onbeperkt aantal kilometers mag rijden. Als je extreme kilometers rijdt, kunnen wij besluiten om de verhuring niet meer te verlengen en / of geen nieuwe verhuring(en) meer aan te gaan. Verwacht je veel kilometers te maken? Neem dan eerst contact met ons op.
Wat is het eigen risico en hoe betaal je die?
Bij schade aan de huurauto geldt er een standaard eigen risico en borg. Dat is het bedrag dat je moet betalen als je bijvoorbeeld een lekke band krijgt, deuken oploopt of veroorzaakt. Vaak wordt het eigen risico ingehouden van de borg. Voor bestuurders jonger dan 23 jaar is het eigen risco twee keer zo hoog. Maar voor alle leeftijden geldt dat je het eigen risico kan verlagen. Wanneer je een boeking maakt zal het eigen risico automatisch berekent worden.
Hoeveel is de borg en hoe betaal je die?
De hoogte van de borg en de manier van betalen verschillen per autoklasse en vestiging. Tijdens het online reserveren van de auto tonen we het exacte bedrag. Je betaalt de borg altijd in de vestiging. Voor sommige auto’s is een creditcard of zelfs twee creditcards verplicht. Hieronder een aantal richtlijnen voor de bedragen:
- Voor personenauto’s bedraagt de minimale waarborgsom € 250,-
- Voor bestelauto’s bedraagt de minimale waarborgsom € 350,-
- Voor vrachtauto’s tot en met klasse T3OK bedraagt de minimale waarborgsom € 750,-
Manieren om je borg te betalen
- Mini en Economy klasse (Kleine autoklasse): pin of creditcard;
- Compact klasse (Middelgrote autoklasse): creditcard;
- Intermediate en Standard klasse (Grote auto klasse): creditcard
- Full Size, Premium, Luxury en Special klasse (Grote auto klasse): 2 creditcards of 1 creditcard én 1 pinbetaling. Alle kaarten moeten op naam van de huurder te staan. Dit is ook de hoofdbestuurder;
- FVMR (7 pers.): pin of creditcard;
- Personenbus (9 pers.): pin of creditcard;
- Bestelauto: contant, pin of creditcard;
- Vrachtauto: creditcard
- Bij vestigingen op luchthavens kan er alleen met creditcard worden betaald;
- Alleen bestelbussen en auto’s in de Mini klasse kunnen bij onze vestiging op Amsterdam Overtoom per pin betaald worden, overige voertuigen uitsluitend met creditcard.
- Bij onze vestigingen in Rotterdam (m.u.v. de luchthaven), Breda en Tilburg kan tot de Compact klasse per pin betaald worden, overige voertuigen uitsluitend met creditcard.
Besluit je de borg te pinnen? Dan wordt het eventuele restantbedrag binnen 5 werkdagen na factuurdatum gestort op je bankrekeningnummer.
Annuleringsvoorwaarden
Online gemaakte reserveringen kun je alleen online annuleren in jouw persoonlijke account. Voor reserveringen die gemaakt zijn via de vestiging of het callcenter neem je contact op met de vestiging of het callcenter via telefoonnummer +31 (0)88 - 900 55 55.
Tot wanneer kan je annuleren?
- Je kunt tot 24 uur voor vertrek kosteloos annuleren.
- Heb je al vooruitbetaald? Dan wordt het volledige bedrag binnen 5 werkdagen teruggestort op je rekening.
- Annuleer je binnen 24 uur voor vertrek? Dan wordt er max. € 50,- aan annuleringskosten doorbelast.
- Kom je niet opdagen? Dat noemen we een ‘no show’. Dan brengen we het gehele huurbedrag in rekening.
- Breng je de auto eerder terug dan gepland? Dan betaal je alsnog het volledige bedrag. Je krijgt geen geld terug voor de niet gebruikte huurdagen.
Mag je naar het buitenland rijden?
Met een Avis huurauto mag je vanuit Nederland naar Andorra, België, Denemarken, Duitsland, Frankrijk, Finland, Italië, Ierland, Luxemburg, Noorwegen, Portugal, Oostenrijk, Spanje (met uitzondering van Ceuta en Melilla), Verenigd Koninkrijk, Zweden of Zwitserland rijden. Wel vragen wij je bij de vestiging waar je de auto komt ophalen even te melden dat je naar het buitenland gaat.
Let wel op dat je voldoet aan lokale wet- en regelgeving. Zo heb je in Zwitserland en Oostenrijk bijvoorbeeld een vignet nodig. Zaken als vignetten, reflecterende hesjes en winterbanden zijn niet standaard aanwezig in elk voertuig van Avis. Avis kan in sommige gevallen ervoor kiezen om een auto niet te verhuren. Ga je iets extreems doen? Neem contact met ons op.
Ga je naar Londen? Let dan op de Londense Lage Emissiezone (LEZ)
In de binnenstad van Londen gelden strenge emissienormen voor de meeste wijken. De eisen gelden vrachtauto’s, bestelbusjes maar ook personenauto’s. o.a. Er staan geen slagbomen om je te waarschuwen, hooguit wat informatieborden langs de weg. Maar een vergissing is dus snel gemaakt en de boetes kunnen oplopen tot 500 of zelfs 1000 pond.
Binnen de LEZ-wijken lezen camera’s de nummerplaten van de voertuigen om te controleren of het aan de gestelde emissienormen voldoet. Als dat niet het geval is moet je een dagelijkse heffing betalen. Voor vrachtwagens en bijvoorbeeld paardenwagens ligt het dagelijkse tarief op ruim € 230 (200 pond) en voor het rijden in een kampeerbusje ben je ongeveer € 160 (100 pond) per dag kwijt.
Het beste is daarom als je van plan bent om naar Londen te gaan en een Lage Emissie Zone in moet, het kenteken van het voertuig voor vertrek te registreren bij Transport For London (TFL) en de heffing van 100 of 200 pond te betalen. Natuurlijk kan ook zijn dat je geen heffing hoeft te betalen indien de auto aan de milieu-eisen voldoet.
Klik hier voor meer informatie over de tolregeling voor de Lage Emissie Zones in Londen.
Tip: Neem een creditcard mee als je met een huurauto naar het buitenland reist. In geval van pech of schade, willen de meeste leveranciers in het buitenland een creditcard zien . Ook wanneer de kosten gedekt zijn volgens de algemene huurvoorwaarden.
Stap 2: auto ophalen
Neem je legitimatiebewijs mee
Neem bij het ophalen van de huurauto altijd onderstaande documenten mee. De documenten moeten allemaal op de naam staan van de huurder. Avis controleert voor de zekerheid de gegevens.
- Geldig rijbewijs (minimaal 1 jaar in bezit)
- Huurders met een woonadres in Nederland dienen een adreslegitimatie in de vorm van een (digitaal) bank- of giroafschrift, loonstrook, uittreksel bevolkingsregister, afschrift van een telefoonabonnement mee te nemen. Je mag de documenten ook digitaal laten zien. Ze mogen niet ouder zijn dan 30 dagen.
Woont de huurder niet in Nederland? Neem dan naast het rijbewijs ook een geldig paspoort mee en een creditcard (VISA en Eurocard/Mastercard, geen debit cards zoals Revolut en Bunq) als je de huurauto komt ophalen.
Voor het besturen van een vrachtauto uit de categorie T20K of groter moet je in het bezit zijn van een chauffeurspas. Neem deze pas mee bij het ophalen van de vrachtauto. Voor de klasse T10R heb je geen chauffeurspas nodig.
Zijn er meerdere bestuurders?
Alle bestuurders moeten bij het ophalen van de huurauto aanwezig zijn en een geldig rijbewijs (minimaal 1 jaar in bezit) plus adreslegitimatie laten zien.
Geldigheid rijbewijs en minimale leeftijd
- Als huurder (en de eventueel extra bestuurder(s)) moet je minimaal één jaar in het bezit zijn van een geldig rijbewijs. Kortere en tijdelijke rijbewijzen worden niet geaccepteerd.
- Op de stads- en luchthavenvestigingen moet je minimaal 21 jaar zijn om een auto te huren.
- Voor het huren van de categorie Full Size (Bijvoorbeeld BMW 3 serie of gelijkwaardig) en groter moet de huurder (en eventueel extra bestuurder(s)) minimaal 25 jaar oud te zijn.
- Het rijbewijs moet in een Westers schrift opgesteld te zijn. Is dat niet het geval? Zorg dan voor een geldig Internationaal rijbewijs (naast het originele rijbewijs).
- Een rijbewijs waarop door het uitgevende land vermeld staat dat dit rijbewijs alleen en uitsluitend in het land van afgifte geldig is, is niet geldig in Nederland.
Auto betalen
Als je de auto online gereserveerd hebt, dan heb je al betaald. Niet online gereserveerd of staat er nog een bedrag open? Dan kun je dat per pin betalen bij een van onze vestigingen of overmaken naar rekeningnummer NL47ABNA0549212841, onder vermelding van uw huurovereenkomstnummer en uw factuurnummer.
Het is daarbij mogelijk om met creditcard te betalen. Bij vertrek zullen wij de borg autoriseren op je creditcard. Wanneer je het voertuig weer inlevert zullen wij alleen het te betalen bedrag belasten. De autorisatie komt daarmee te vervallen. Indien je niets meer hoeft te betalen, dan annuleren wij de autorisatie.
Borg en eigen risico betalen
Bij schade aan de huurauto geldt er een standaard eigen risico en borg. Dat is het bedrag dat je moet betalen als je bijvoorbeeld een lekke band krijgt, deuken oploopt of veroorzaakt. Vaak wordt het eigen risico ingehouden van de borg. Hoe hoog de borg en het eigen risico precies is, vind je terug op je reserveringsbevestiging. Goed om te weten is dat de borg en het eigen risico een reservering zijn. Loop je geen schade op of tegen pech aan? Dan wordt het bedrag na de huurperiode weer ‘vrij gegeven’.
Meer informatie over de hoogte van de borg of het eigen risico lees je hier.
Stap 3: auto inleveren
Zit de huurperiode er weer op? Dan hopen we natuurlijk dat alles naar wens is geweest! Breng de auto terug naar de vestiging op het tijdstip dat je hebt afgesproken. Heb je vooraf gekozen voor onze ‘one way service’? Dan breng je de auto tegen extra kosten terug bij een andere vestiging. Mogelijk is de vestiging gesloten als je de auto terugbrengt, lever dan de sleutel in bij de ‘key-return box’.
Niet gevonden wat je zocht?
Mogelijk staat de informatie die je zoekt in onze uitgebreide Algemene huurvoorwaarden. Die is hieronder te downloaden. Wel een kleine waarschuwing vooraf, de Algemene huurvoorwaarden zijn als een contract geschreven. Mogelijk vind je het juridische taalgebruik complex of voelt het aan als ‘kleine lettertjes’. Bel dan met het callcenter (bereikbaar op 088 – 900 55 55) en stel je vraag in eigen woorden. We vinden het belangrijk dat je precies snapt wat je huurt en hoe het werkt.
Nederlands
BOVAG huurvoorwaarden particulier
BOVAG huurvoorwaarden zakelijk
Engels
General Rental Conditions Avis
BOVAG Rental terms and conditions
Meer lezen over hoe we omgaan met je gegevens?
Nederlands: Privacy Verklaring Avis
Engels: Privacy Policy Avis