CSRD voor auto van de zaak

CSRD-richtlijn voor auto van de zaak

Wat is de CSRD-richtlijn precies?

Kort samengevat is de CSRD-richtlijn een nieuwe Europese wetgeving waardoor bedrijven vanaf 2024 moeten rapporteren over de impact die hun activiteiten hebben op mens en milieu. De richtlijn geldt voor alle beursgenoteerde bedrijven én voor bedrijven die aan twee van de drie onderstaande criteria voldoen:

  • Ze hebben meer dan 250 medewerkers;
  • Ze draaien meer dan 40 miljoen euro omzet per jaar;
  • Ze hebben meer dan 20 miljoen euro op de balans.

Naar verwachting zal de CSRD gaan gelden voor tienduizenden Europese bedrijven. En hoewel de grote en beursgenoteerde bedrijven dus als eerste aan de beurt zijn, volgen in 2025 de middelgrote bedrijven en vanaf 2026 de kleinere bedrijven, te beginnen met beursgenoteerde mkb’ers.

Om aan de CSRD-eisen te voldoen, zullen alle bedrijven in Europa op dezelfde transparante manier over niet-financiële informatie moeten rapporteren. Hierdoor wordt voor klanten beter inzichtelijk wat een bedrijf aan eventuele doelstellingen heeft om de impact op het klimaat te verminderen of zelfs helemaal te neutraliseren. Wordt er bijvoorbeeld voldoende aandacht besteed aan mensenrechten bij de delving van grondstoffen? Hoe zit het met verlies van biodiversiteit? En wat is de invloed van het logistieke proces op de luchtkwaliteit? Stuk voor stuk belangrijke vragen waar met de ingang van deze nieuwe Europese regeling straks meer inzicht in komt. Een andere belangrijke vraag: hoe zit het eigenlijk met de duurzaamheid van jouw wagenpark?

Elektrisch wagenpark als duurzaam alternatief

Hybride werken is voor veel bedrijven niet meer weg te denken uit de huidige maatschappij. Dit heeft logischerwijs ook impact op hoeveel zakelijke kilometers we met zijn allen afleggen. Maar, zegt marktonderzoeker Eric Vousten, leek het aan het begin van de coronacrisis nog alsof werknemers permanent minder zakelijke kilometers zouden gaan rijden, inmiddels is de verwachting dat we in 2023 weer net zoveel kilometers gaan maken als in 2019. Uit het Nationaal Zakelijk Mobiliteitsonderzoek 2022 bleek dat milieubewustzijn voor veel grote bedrijven zelfs zwaarder meetelt dan kosten. De eerder voorspelde krimp van wagenparken als gevolg van corona blijkt uiteindelijk minder sterk dan verwacht. Een auto van de zaak is zeker in deze krappe arbeidsmarkt nu eenmaal een aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarde en daarmee een manier om vacatures snel op te vullen. Elektrisch rijden blijkt dan het ideale compromis voor bedrijven die duurzaamheid hoog in het vaandel hebben staan.

Inmiddels kun je bij meer Nederlandse werkgevers kiezen voor een elektrische auto als leasewagen dan voor een benzineauto. Vanwege die stijgende vraag wordt het bovendien steeds goedkoper en daarmee steeds aantrekkelijker om elektrisch te rijden. En dat komt goed uit als bedrijven de uitstoot van hun wagenpark straks zullen moeten rapporteren. Avis beschikt over tal van elektrische voertuigen, van de ‘slimme SUV’ Kia E-Niro tot de ‘ideale stadsauto’ Renault Zoe. De verwachting is dat onze elektrische vloot zich in de toekomst alleen maar gaat uitbreiden.

Rapportage zonder rompslomp

Hoe zorg je dat deze extra regelgeving je zo min mogelijk extra werk oplevert? Daar hebben we bij Avis wat op gevonden. Als klant heb je via jouw Avis Zakelijk-account altijd inzicht in het aantal huurdagen, het aantal gereden kilometers, de fiscale waarde van de ingezette auto’s en de CO2-uitstoot. Op jouw Avis Zakelijk-account kun je deze informatie gemakkelijk terugvinden. Op aanvraag leveren we ook het totaaloverzicht van alle gemaakte reserveringen en kentekens van rijdende en ingezette auto’s. Wel zo makkelijk voor projectrapportages en voor de financiële administratie.

Zo profiteer je ook na het ingaan van de CSRD-richtlijn gewoon nog van de voordelen van zakelijk rijden – zonder extra administratieve rompslomp. Meer weten over Avis Zakelijk? Neem een kijkje op www.avis.nl/zakelijk!